Mijn nieuwe boek ‘101 Tips voor Reisfotografie’ is net uit en om dat te vieren krijg je gedurende de maand juli 10 tips uit het boek geserveerd. Dit is alweer de voorlaatste. Deze tip is afkomstig uit hoofdstuk 8 dat helemaal gewijd is aan compositie. Eén van de meer gevorderde tips – niet zozeer qua moeilijkheidsgraad maar eerder omdat je er als fotograaf ‘klaar’ moet voor zijn – is het gebruiken van lagen in je beeld.
Je vindt elke tip twee keer: eenmaal als tekst, zoals hij in het boek staat, en eenmaal als een video-uittreksel uit het webinar dat ik onlangs gaf ter gelegenheid van de voorstelling van het boek.
De laagjesmode
zorg voor lagen in je beeld
Een foto heeft enkel een hoogte en een breedte, terwijl de realiteit die je in die foto probeert te vangen, driedimensioneel is. Eén van de uitdagingen voor een fotograaf is dan ook om te proberen die diepte over te brengen in de foto. Daar bestaan verschillende technieken voor. Sommige bespreken we elders in dit boek, zoals het gebruik van tegenlicht en het werken met een kader in het kader. Een iets meer gevorderde techniek is om te werken met lagen. Met ‘gevorderd’ bedoel ik niet zozeer dat deze techniek moeilijk is, maar eerder dat je als fotograaf zelf een zeker rijpingsproces nodig hebt om hem op te nemen in je arsenaal van fotografische uitdrukkingsmogelijkheden. Zelf heb ik de kracht van lagen bijna ‘per ongeluk’ ervaren. Tot voor enkele jaren zou ik de kleine foto rechts de betere van de twee gevonden hebben, en de grote foto die nu links prijkt, minder sterk. Nu ben ik de omgekeerde mening toegedaan. De kleine foto is een mooie registratie. Maar de rechtse foto is veel immersiever: hij geeft je meer het gevoel van erbij te zijn. En dat is net waar het bij reisfotografie om gaat. De primaire laag in deze foto is nog altijd de achtergrond, maar de secundaire laag, de voorgrond, helpt om het onderwerp te kaderen, letterlijk en figuurlijk. Om te zorgen dat je secundaire (en soms zelfs tertiaire) laag niet te dominant wordt, kan je het volgende doen:
Maak de secundaire laag kleiner dan de primaire – dat deed ik hier duidelijk niet!
Maak de secundaire laag donkerder.
Zorg dat de secundaire laag er niet volledig op staat. Door het gezicht van de voorste man niet op te nemen, wordt het oog van de kijker sowieso naar de achterste gezichten gestuurd.
Zorg dat de secundaire laag niet het scherpste deel van je foto is, bijvoorbeeld door te werken met bewegingsonscherpte of met beperkte scherptediepte.
Om je geluk een handje te helpen, kan je de camera op continu-modus zetten.
Vond je deze tip interessant? In ‘101 Tips voor Reisfotografie’ vind je er nog 100 andere! Het boek is vanaf nu verkrijgbaar in een Standard en een Deluxe Edition. De Standard Edition omvat het gedrukte boek (inclusief verzending naar België of Nederland) en kost €32.95 maar 90% van de mensen die het boek vooraf bestellen kiezen voor de Deluxe Edition: voor slechts €17 extra ontvang je namelijk bovenop het gedrukte boek ook nog de PDF ebook versie (t.w.v. €24.95) én een set Nederlandstalige video-tutorials (t.w.v. €49.95) waarin ik je het verhaal en de nabewerking van 10 van mijn favoriete foto’s uit het boek verklap. Tijdelijk kost de Deluxe Edition van ‘101 Tips voor Reisfotografie’ slechts €49.95 i.p.v. €69.95. Inclusief verzending naar België of Nederland.
Heb je extra veel tijd om te lezen deze zomer? Dan is Triple Deluxe iets voor jou: de bundel van de Deluxe Editions van mijn drie boeken: 101 Tips voor Reisfotografie, 101 Tips voor Straatfotografie en Flash! Flitsfotografie op locatie. Samen goed voor meer dan 750 pagina’s leesplezier en meer dan 7 uur video-tutorials. Gedurende juli slechts €99 i.p.v. €189.85.
Hieronder vind je een voorproefje van de layout en de inhoud van het boek!
Liever volledig digitaal?
101 Tips voor Reisfotografie is ook beschikbaar in een Standard - PDF en een Digital Deluxe versie (de PDF én de 10 voor-en-na tutorials).