Een Lovegrove portret gedeconstrueerd

Dit is de eerste in een reeks van drie gastberichten van mijn goede vriend en licht-tovenaar Damien Lovegrove, waarin hij een reeks van zijn favoriete foto’s 'deconstrueert'. Als je bijna vier uur aan compositie-, pose- en lichttips en technieken als deze wilt horen én zien, meld je dan aan voor de tweedelige, inspirerende live online lezing ‘Lovegrove Portraits Deconstructed, part III & IV’ die doorgaat op 26 en 28 januari, telkens van 20 tot 22u (inclusief opname om later te herbekijken zo vaak je wil). Tot 21 januari bespaar je maar liefst 40 procent op de ticket-prijs.

Werken met een centrale compositie

Amelia-020-4.jpg

Vorig jaar maakte ik deze eenvoudige foto van Amelia in Zwitserland tussen twee lockdowns door. Ik koos voor een zeer centrale compositie toen ik mijn statief neerpootte. Ik had mijn twijfels over het stukje zonlicht op de vloer, maar ik wilde echt dat het dichtgetimmerde raam en de licht hellende kasseien prominent aanwezig waren.

Ik plaatste daarna een Godox AD200 hoog op een lichtstatief net buiten het frame aan de rechterkant. De AD200 raakte bijna de muur en was voorzien van een Scatterflash lichtomvormer. Die zorgde voor de onregelmatige schaduw waar ik zo van hou.

Ik deed een testbelichting op ¼ kracht en toen nodigde ik Amelia uit om haar pose te komen innemen. Ik vind het leuk om alles zoveel mogelijk in klaar te zetten voordat ik mijn onderwerp introduceer, anders gaan ze zich toch maar vervelen.

Fotograferen in een hoek van 90 graden ten opzichte van het licht

Kate-Ri-day1-x100v-014-2.jpg

Ik heb dezelfde opstelling hier gebruikt (maar dan gespiegeld) voor deze foto van Kate, gemaakt in Polen in mei 2020. Ik zette opnieuw mijn Godox AD200 hoog op een lichtstatief op 90 ° ten opzichte van de camera zodat gemonteerd en het licht langs de muur scheerde. Een Scatterflash lichtomvormer maakte de look compleet en zorgde voor het organische, gevlekte lichtpatroon.

Toen ik Kate vroeg om haar plaats op de trap in te nemen, vroeg ik haar om haar hoofd zo te draaien, in een hoek ongeveer halverwege tussen de camera en het licht, dat ik die typische ‘Hollywood-driehoek’ van licht op haar linkerwang kreeg.

De afgewerkte afbeelding kreeg een beetje meer pit door er in Lightroom een LUT (via een creatief profiel) over heen te zetten.

In deze Set.A.Light 3D opstelling heb ik even de belichting van hierboven gesimuleerd. De Scatterflash zit niet in de tools in Set.A.Light, maar ik simuleerde het effect door een gobo te gebruiken. Je ziet mooi dat de camera en het licht in een hoek…

In deze Set.A.Light 3D opstelling heb ik even de belichting van hierboven gesimuleerd. De Scatterflash zit niet in de tools in Set.A.Light, maar ik simuleerde het effect door een gobo te gebruiken. Je ziet mooi dat de camera en het licht in een hoek van negentig graden ten opzichte van elkaar staan en dat het model ongeveer halverwege tussen beide kijkt, zodat je de mooie Rembrandt-driehoek krijgt.