Ik ben op Facebook bevriend met flink wat fotografen van overal ter wereld. En… hoe leuk ik die virtuele interacties ook vind, ik vind het nog leuker wanneer ik de kans krijg om een van die vrienden live te ontmoeten. Dat gebeurde vorige week met David. David is een Belgische fotograaf die het grootste deel van het jaar in Thailand woont. Hij is een verbluffend goede reisfotograaf en hij kwam even naar zijn geboorteland voor een paar weken. Dus besloten we om samen een shoot te organiseren. Ik hou wel van dat soort last-minute, spontane fotosessies met andere fotografen omdat we allemaal van elkaar kunnen leren.
Steampunk @ the factory
Zoals je wellicht al weet, hou ik wel van het fotograferen in verlaten panden en fabrieken en de laatste tijd heb ik me ook wat verdiept in het steampunk genre. En laat die twee onderwerpen nu net voor elkaar geboren zijn. Dus belde ik Major TC Theodoricus op, The Major voor de vrienden. The Major is één van België’s meest gepassioneerde steampunkers. Een andere vriend, Frank, zou ook van de partij zijn en we spraken allemaal af in een oude papierfabriek op een uurtje rijden van waar ik woon.
Qua materiaal bracht ik de Fujifilm GFX 50S, de GF 110 mm, GF 32-64 mm en de GF 23 mm mee. Wat lichten betreft, had ik mijn drie oude vertrouwde Godox AD600B flitsers bij, mijn SMDV Alpha 110 softbox met rooster en mijn twee Nicefoto strip lights, die een essentieel onderdeel geworden zijn van mijn lichtuitrusting. Het laatste vermeldenswaardige item was mijn Scotty II draagbare rookmachine. Een serieuze investering maar ik heb er al veel plezier aan beleefd. Geen enkele steampunk fotoshoot is compleet zonder rook of stoom… toch?
Het eerste wat me opviel was de geweldig imposante fabriekshal met de smeedijzeren pilaren. Ik dacht dat die wel een mooi compositorisch element zouden vormen in sommige van de foto’s. Wie al met mij gefotografeerd heeft weet dat ik nogal traag op gang kom en dat ik de voorkeur geef aan een paar beelden waar ik echt tevreden over ben.
In totaal heb ik op vijf uur tijd een zevental foto’s gemaakt. Het is te zeggen, ik heb er uiteraard meer gemaakt, maar ik heb er zeven afgewerkt. Dat is voor mijn doen een mooie oogst. De eerste twee zie je in deze blogpost. In een volgende komen er nog wat meer aan bod. Met zo’n dramatisch onderwerp en een al even dramatische achtergrond, moet je belichting en je nabewerking ook wel wat drama hebben, vind ik. Dus gebruikte ik een zogenaamde cross lighting setup, waarbij je onderwerp tussen twee diagonaal geplaatste lichten staat, en zette ik het licht zó ten opzichte van het gezicht van The Major dat ik de schaduwkant van zijn gezicht verlichtte. Short lighting heet dat dan. Ik wilde ook een dramatische sfeer en alhoewel ik de hele foto een pak lichter had kunnen maken (ik zat maar op 1/32e kracht op de flitsers), verkoos ik deze low-key look.
Zoals je kan zien uit dit setup-shot, zijn er in totaal drie lichten gebruikt: een strip light achter The Major, net buiten beeld en een tweede strip light achter hem, gericht op de pilaar. Dat deed ik om de belichting wat consistenter te maken, en ook wel omdat dat de textuur op die gigantische bouten extra in de verf zet. Ik maakte van op statief een tweede shot zonder licht (en onderwerp) in beeld en gebruikte een laagmasker in Photoshop om zo de softbox weg te poetsen. Ook het toevoegen van de vlam deed ik in Photoshop. De rest van de afwerking, de color grading, werd in Lightroom gedaan met een van de creatieve profielen uit mijn Creative Profiles Starter Pack.
De Fujifilm GFX, de ideale camera voor dit type werk
De twee dingen waar ik het meest van houd bij deze camera zijn het ongelooflijke dynamisch bereik en de resolutie, die me toelaten om nog flink aan de bestanden te sleutelen in de nabewerking, zoals je kan zien in het voor-en na voorbeeld hierboven. De resolutie van 50 megapixel laat me dan weer toe om te experimenteren met alternatieve uitsnedes zonder al te veel verlies. Deze foto is een 16:9 uitsnede van een 4:3 origineel en hij is nog altijd meer dan 36 megapixel groot! Die grote flexibiliteit om achteraf nog je uitsnede en vooral de verhoudingen te kiezen maken dat ik stiekem al verlekkerd ben op de in aantocht zijnde GFX 100S :-)
Presenteer het geweer
Persoonlijk vind ik de versie met de kleine vlam de beste, maar ik experimenteerde ook met een versie waar het geweer eerder een vlammenwerper lijkt. Vlammen toevoegen aan een foto zoals deze is makkelijker dan je denkt. Ik gebruikte een foto van vlammen die ik vond op Adobe Stock, dat nu ook in Photoshop geïntegreerd is. In Photoshop plaats je de vlammen als een aparte laag, en verander je de overvloeimodus naar ‘Bleken’ (‘Screen’) en klaar is Kees. Soms zal je rond de vlam nog wat artefacten zien. Meestal is dat omdat de vlam niet op een volledig zwarte achtergrond gefotografeerd is. In dat geval voeg je gewoon een Niveaus (Levels) aanpassing toe (een directe aanpassing - geen aanpassingslaag) en klik je met het zwartpunt-pipet op het deel van de zwarte achtergrond van de vlam-foto dat nog niet volledig zwart is om het volledig zwart te laten worden. In de overvloeimodus Bleken valt zwart volledig weg.
Het beeld hierboven werd gemaakt met de 23 mm lens, die ongeveer overeenstemt met een 18 mm op een fullframe-camera. Dat is een heel brede lens die heel veel van de omgeving binnenhaalt. Maar, net omdat de lens zo breed is én omdat de maximale lensopening ‘slechts’ f/4 is, is het moeilijk om een kleine scherptediepte te gebruiken om het onderwerp los te maken van de achtergrond. Om die reden had ik ook de 110 mm meegebracht, het ‘bokeh monster’ van de GF lenscollectie.
In de foto hieronder heb ik een zestal verticale foto’s - eentje van The Major, twee links van hem en drie rechts van hem die elk ongeveer 30 procent overlapten - via Photoshop samengevoegd tot één panorama. Dan voegde ik de sfeer en de color grading toe in Lightroom. Indien je met een fullframe camera werkt, probeer dan een 85 mm 1.4 of 1.8. Op een crop-camera kan je een lens gebruiken zoals een 50 mm 1.4 of, in het geval van Fujifilm, de 56 1.2.
Het resultaat is een beeld met een brede kijkhoek maar toch de flinterdunne scherptediepte van een portretlens. En als bonus krijg je een nog grotere resolutie. De foto hieronder bijvoorbeeld meet maar liefst 10.860 x 8.145 pixels! Dat is bijna de resolutie van de aangekondigde GFX 100S! Heb je zelf een 24 megapixelcamera? Dan maak je met deze techniek 40 megapixel foto’s, die je makkelijk meer dan één meter breed kan afdrukken.
Opnieuw gebeurde alles - behalve het samenvoegen tot panorama - in Lightroom. Normaal kan ook die stap in Lightroom, maar in dit geval had ik de extra controle van Photoshops panoramafunctie nodig omdat het Lightroom panorama The Major weggefilterd had. Dat kan uiteraard niet de bedoeling zijn! Hieronder vind je een 1:1 schermafdruk. De gecontroleerde belichting en de flinterdunne scherptediepte zorgen ervoor dat The Major echt loskomt van de achtergrond.
Dat is het voor deze blogpost. Indien je in België of Nederland woont en je zou graag The Major zelf eens fotograferen, dan is de volgende Epic Steampunk Workshop, die doorgaat op vrijdag 8 maart 2019 misschien iets voor jou. Hieronder vind je een 90 seconden impressie van deze workshop.
Vergeet ook niet dat je nog tot eind januari hebt om 25% te besparen op mijn gloednieuwe Engelstalige ‘Learn Lightroom Classic CC in 2.5 hours’ video cursus. Meer info hier.
Ontdek mijn nieuwe ‘Learn Lightroom Classic in 2.5 hours’ Tutorial
Een gloednieuwe tutorial die je snel de belangrijkste mogelijkheden van Lightroom Classic bijbrengt. Ideaal voor wie de Engelse versie van Lightroom gebruikt. Meer info.