Straatfotografie-tip 05: Haal je voordeel met een prime lens!

Als straatfotograaf heb je niet zoveel materiaal nodig: een camera en een lens volstaan. Maar… welke lens? Kies je voor de handige zoom, of toch maar liever een vaste brandpuntsafstand, een zogenaamde prime? Het ene sluit natuurlijk het andere niet uit. Daarom lees je in deze tip hieronder waarom een prime lens voor jou als straatfotograaf het overwegen méér dan waard is.

Nog meer tips en straatfotografie-inspiratie? Schrijf je dan in voor de live online lezing ‘Straat op de Plaat’met Willem Wernsen. Deze lezing gaat door aanstaande dinsdag 13 juni om 20u. Je kan je nu inschrijven aan het early bird tarief van slechts €14.95 i.p.v. 24.95. Kan je live niet kijken? Da’s geen probleem, want elke deelnemer ontvangt ook een replay-link om de lezing onbeperkt te kunnen herbekijken!

Haal je voordeel met een prime lens!

Foto © Piet Van den Eynde

Veel beginnende fotografen kopen hun camera in combinatie met een zogenaamde kitlens: een lens die met de camera meegeleverd wordt. Vaak is die kitlens een zoomlens die je met één draai aan de zoomring van breedhoek naar lichte tele kan omschakelen. Zo’n lenzen zijn natuurlijk handig, maar ik raad je aan om – de volgende keer dat je budget het toelaat – toch eens te investeren in een lens met een vast brandpunt. Een zogenaamde ‘prime’ lens. Sommige van de bekendste straatfotografen hebben hun hele oeuvre hoofdzakelijk op één lens gebaseerd. In het geval van Henri Cartier-Bresson was dat de 50 mm. De hoofdreden is dat zo’n prime lens meestal een veel grotere maximale lensopening heeft. Daardoor hoef je niet zo snel in de hoge ISO’s te klimmen bij weinig licht. Een voorbeeld? Stel dat je met de 56 mm f/1.2 van Fujifilm een foto zou maken op 1/250e seconde, dan zou je met de 18-55 op f/4 langer dan 1/30e nodig hebben. Maar misschien nog belangrijker is dat de grotere lensopening je toelaat om storende en drukke achtergronden – waar je als straatfotograaf niet altijd controle over hebt – meer onscherp weer te geven. Verder heeft een prime lens meestal minder vertekening, weegt ze minder en… niet onbelangrijk voor straatfotografen… is ze compacter en komt ze minder bedreigend over. Met een pakket zoals Adobe Lightroom kan je op basis van de gebruiksgegevens van je zoomlens zelfs nagaan welke brandpuntsafstanden je het meest gebruikt en welke prime lens dus de meest logische aankoop zou zijn… Deze foto werd gemaakt met de 35 mm op f/1.4. Indien ik deze foto met de 18-55 mm zoomlens gemaakt had, zou de maximale lensopening op 35 mm ongeveer f/3 of f/3.5 geweest zijn. Daardoor zou de achtergrond te scherp geworden zijn in vergelijking met de voorgrond. De lens op de camera die de man vasthoudt is overigens ook een prime, namelijk een 14 mm f/2.8.

Straatfotografie-tip 04: Leve de Auto-ISO

Je zou het haast gaan vergeten, maar bij straatfotografie komt ook wel wat techniek kijken. Niets zo erg als een perfect moment zien, afdrukken en dan later op je monitor vast te moeten stellen dat de plaat de prullenbak in kan wegens totaal niet scherp. Eén van de meest voorkomende redenen waarom straatfoto’s niet scherp zijn, is omdat de fotograaf een te trage sluitertijd gebruikte, zeker aan de uiteindes van de dag, wanneer er nog niet veel (of niet veel meer) licht is. Of bij binnenopnames in cafés, musea en andere doorgaans weinig fel verlichte plaatsen. Eén geweldig hulpmiddel dat je hierbij kan assisteren is de Auto-ISO functie van je camera. Hieronder lees je wat straatfotograaf Willem Wernsen daarover te zeggen heeft. Nog meer tips en straatfotografie-inspiratie? Schrijf je dan in voor de live online lezing ‘Straat op de Plaat’. Deze lezing gaat door op dinsdag 13 juni om 20u. Je kan je nu inschrijven aan het early bird tarief van slechts €14.95 i.p.v. 24.95. Kan je live niet kijken? Da’s geen probleem, want elke deelnemer ontvangt ook een replay-link om de lezing onbeperkt te kunnen herbekijken!

Auto-ISO: ook voor gevoelige zielen!

Foto © Stichting Fotografie Willem Wernsen

Als straatfotograaf moet je al met heel wat dingen rekening houden. Veel interessante straatscènes zijn immers heel vluchtig. Zie je iets interessants, dan moet er nog bliksemsnel nagedacht worden over creatieve keuzes zoals compositie en leading lines. Ondertussen probeer je nog wat storende elementen te vermijden. En dan is er nog de heilige drie-eenheid van de camera-instellingen die om je aandacht vraagt: welke combinatie van sluitertijd, ISO en diafragma kies je? Hoe en waar stel je scherp? Eén ding dat je goed in de gaten moet houden, is de sluitertijd. Niets zo erg als op je LCD-schermpje een fantastische foto te zien, die achteraf op de computer door een te trage sluitertijd onacceptabel onscherp blijkt te zijn.

Tegen echt onscherpe foto’s bestaat nog altijd geen Photoshop-filter. De Auto- ISO stand waar de meeste camera’s mee uitgerust zijn, kan helpen dat te voorkomen. Die laat je toe om een drempelwaarde in te stellen voor de sluitertijd. Zodra je sluitertijd daaronder dreigt te zakken, verhoogt de camera automatisch de ISO tot aan een door jou ingestelde maximumwaarde. Hoe je ze ook instelt, manueel of via Auto-ISO, schuw de hoge ISO-waarden niet. De huidige camera’s doen verbluffende dingen op hoge ISO en zeker wanneer je achteraf naar zwartwit converteert, elimineer je automatisch al de kleurtintruis, die de meest storende vorm van ruis is. Vergeet tenslotte ook niet dat ruis op een scherm altijd veel meer opvalt dan in de afdruk. De foto hierboven werd met een ISO van maar liefst 12.800 gemaakt en het stoort helemaal niet. Integendeel. Programma’s zoals Topaz Denoise AI, Topaz Photo AI of nu zelfs Lightroom Classic slagen er in om het verschil te maken tussen ruis en beeld-detail en ISO 12.800 opnames er te laten uitzien alsof ze met ISO 400 gemaakt werden.

Wil je je eigen straatfotografie verbeteren?

Vond je deze tip interessant? Schrijf je dan in voor de lezing ‘Straat op de Plaat’ of bestel het boek ‘101 Tips voor Straatfotografie’, waar je nog 100 andere tips vindt om betere straatfoto’s te maken. Het boek is beschikbaar in een Standard Edition (gedrukt boek inclusief verzending naar België of Nederland) en een Deluxe Edition (gedrukt boek + PDF ebook + een video-tutorial over het werk van Willem + een video tutorial over hoe Willem zijn foto’s omzet naar Zwart-Wit + een set met 10 Zwart-Wit profielen voor Lightroom Classic en Photoshop).

Flexibele achtergronden met Photoshop's nieuwe Live Gradients

Er is de laatste tijd zoveel te doen geweest rond de nieuwe ‘Generative fill’ in Photoshop, dat je haast zou vergeten dat de mei 2023 update nog heel wat andere leuke features in huis had, zoals de Live Gradients. In deze video toon ik je alvast één praktische toepassing. Op het ‘Wat is er nieuw in Photoshop 24.5?’-webinar van volgende week volgen er nog meer!

Leer alles over de nieuwe features tijdens mijn nieuwe webinar!

Wil je alles weten over de nieuwe mogelijkheden – én de beperkingen – van versie 24.5 én de nieuwe beta? Dan nodig ik je graag uit voor mijn nieuwe webinar. Dat gaat door op maandag 5 juni om 20u, maar zoals gebruikelijk ontvang je ook de opname voor het geval je live niet kan kijken. Tot 2 juni kan je inschrijven aan het vroegboektarief van €14.95 i.p.v. €24.95. Het wordt écht de moeite, met tal van praktische voorbeelden over de nieuwe features!

Je Photoshop-workflow zal nooit meer dezelfde zijn!

Ontdek hieronder wat er allemaal aan bod komt in het webinar!

Altijd de perfecte vierkante Instagram-crop met de nieuwe Photoshop!

Adobe lanceerde zopas de nieuwe Photoshop 24.5 met tal van leuke nieuwe features maar… wat nog veel interessanter is, is de nieuwe publieke beta van de volgende versie, want die heeft ‘generative AI’: de mogelijkheid om op basis van tekstcommando’s zaken toe te voegen – of te verwijderen – uit je foto’s. Dit maakt van deze nieuwe beta een van de belangrijkste updates in Photoshop sinds… Photoshop! Deze nieuwe feature heeft veel creatieve en ludieke, maar ook puur praktische toepassingen, waarvan ik je hieronder alvast eentje wil voorstellen: het maken van de perfecte vierkante Instagram-crop, ook als je foto oorspronkelijk niet vierkant was!

Leer alles over de nieuwe features tijdens mijn nieuwe webinar!

Wil je alles weten over de nieuwe mogelijkheden – én de beperkingen – van versie 24.5 én de nieuwe beta? Dan nodig ik je graag uit voor mijn nieuwe webinar. Dat gaat door op maandag 5 juni om 20u, maar zoals gebruikelijk ontvang je ook de opname voor het geval je live niet kan kijken. Tot 2 juni kan je inschrijven aan het vroegboektarief van €14.95 i.p.v. €24.95. Het wordt écht de moeite, met tal van praktische voorbeelden over de nieuwe features!

Je Photoshop-workflow zal nooit meer dezelfde zijn!

Ontdek hieronder wat er allemaal aan bod komt in het webinar!

Straatfotografie-tip 03: Straatfotografie is de kunst van het anticiperen...

Wie zich ooit al aan straatfotografie gewaagd heeft, weet dat een interessant onderwerp niet volstaat om een strakke straat-plaat te maken. Dat onderwerp doét namelijk liefst ook nog iets interessants, maar dan zonder dat jij daar als fotograaf om vraagt. Hoe vang je zo’n ‘moment décisif’? Dit is maar één van de vragen waar Willem Wernsen, een straatfotograaf met meer dan 40 jaar ervaring, dieper op ingaat tijdens de live online lezing ‘Straat op de Plaat’. Hieronder licht hij Willem alvast een tip van de sluier op… De lezing zelf gaat door op dinsdag 13 juni om 20u. Je kan je nu inschrijven aan het early bird tarief van slechts €14.95 i.p.v. 24.95. Kan je live niet kijken? Da’s geen probleem, want elke deelnemer ontvangt ook een replay-link om de lezing onbeperkt te kunnen herbekijken!

Foto © Stichting Fotografie Willem Wernsen

Als straatfotograaf moet je snel kunnen reageren. Nauw daarmee verbonden is het anticiperen. En dat kan je dan weer door een tijdje te observeren: door het leven rondom je gade te slaan zal je bepaalde patronen ontdekken. En sommige momenten in die patronen zijn fotogenieker dan andere. Je kan vaak al voorzien waar een actie zal eindigen of waartoe ze kan leiden. Dit vooruitzien met je innerlijke oog noem ik anticiperen. De keuvelende dames zat ik al een tijdje gade te slaan. Op zich waren ze al een plaatje, maar de spiegel aan de wand beloofde nog een boeiender foto. Toen ik in mijn ooghoek de kelner met het dienblad zag aankomen, wist ik dat ik hem zo in de spiegel zou zien verschijnen. Ik had dit beeld reeds in mijn hoofd voor het gebeurde. Ik anticipeerde er dus op door even te wachten tot ik zijn spiegelbeeld zag verschijnen vooraleer ik afdrukte.

Foto © Stichting Fotografie Willem Wernsen

Wil je je eigen straatfotografie verbeteren?

Vond je deze tip interessant? Schrijf je dan in voor de lezing ‘Straat op de Plaat’ of bestel het boek ‘101 Tips voor Straatfotografie’, waar je nog 100 andere tips vindt om betere straatfoto’s te maken. Het boek is beschikbaar in een Standard Edition (gedrukt boek inclusief verzending naar België of Nederland) en een Deluxe Edition (gedrukt boek + PDF ebook + een video-tutorial over het werk van Willem + een video tutorial over hoe Willem zijn foto’s omzet naar Zwart-Wit + een set met 10 Zwart-Wit profielen voor Lightroom Classic en Photoshop).